서평주
<기념비>
2024, 1채널 비디오, 컬러, 사운드, 14분 30초
서평주는 ‘평화의 소녀상’에 들러붙은 지나치게 강한 상징성과 그를 둘러싼 역사 부정이나 혐오가 초래하는 불편함에서 벗어나기 위해, 일본군‘위안부’ 피해자들을 위한 새로운 기념비를 찾으려 한다. 그러던 중 “부산에 일본군 위안소가 있었다”는 피해자 윤두리의 증언을 읽고 언급된 부산의 장소들을 찾아 헤맨다. 피해자의 기억 속 지형지물은 놀랍도록 정확했지만, 해당 장소들은 모두 사라지고 기념비조차 세워지지 않았다. 작가가 찾아낸 것은 위안소였던 것으로 추정되는 장소 근처에 누군가 망자를 기리며 세운 작은 조각상뿐이었다. 작가는 이 유일한 기념비에서부터 출발해, 증언 속의 장소들부터 사라진 성매매 집결지에 이르기까지 집요한 허무함으로, 망각을 부정하듯 기념비를 찾아 헤맨다.
Seo Pyoungjoo
<Monument>
2024, 1channel video, color, sound, 14min 30sec
In order to avoid the excessively strong symbolism attached to the 'Statue of Peace' and the discomfort caused by the historical denial or hatred surrounding it, Seo Pyeongjoo tries to find a new monument to the victims of the Japanese military 'comfort women.' In the process, he reads the testimony of victim Yun Du-ri that “there was a Japanese military comfort station in Busan” and wanders around looking for the places in Busan mentioned. The togographical features in the victim’s memory were remarkably accurate, but the traces have all disappeared and not even a monument had been erected. All the artist found was a small statue brought by someone near the presumed comfort station to commemorate the deceased. Starting from this sole monument, Seo searches for a monument as if denying oblivion, with a tenacious sense of futility, from the places in the testimony to the disappeared red-light districts.