정정엽
<벚꽃보다 나팔꽃이 더 예쁘다-심미자>
2020, 캔버스에 유채, 아크릴, 140x227cm
정정엽은 일본군‘위안부’ 문제를 다양한 매체로 다루어 왔다. <벚꽃보다 나팔꽃이 더 예쁘다-심미자>는 이토 다카시가 찍은 일본군‘위안부’ 피해자 심미자의 흑백 사진을 정정엽이 재해석해서 그린 것이다. 심미자가 증언 도중 목덜미의 상처를 보여주는 장면이지만, 작가는 부드러운 선과 색을 사용하고 분홍 달을 그려 넣었으며 바느질로 상처를 꿰매 심미자 선생의 우아한 초상으로 새롭게 만들었다.
<일본군‘위안부’ 퍼포먼스1 – 1,000차 수요집회, 2011.12.14>
2011, 사진 프린트, 41x28.5cm (액자 55.7x43.3cm)
수요집회가 1,000회를 맞이한 날 작가가 쓰개치마를 쓰고 일본군‘위안부’ 피해자의 증언 문장을 색실로 수놓은 검은 천을 들고 서 있는 퍼포먼스 장면을 찍은 사진이다. 수놓은 문장 “13살이었어...일본 전체를 내게 준들 상처가 낫겠나”는 피해자 길원옥이 2008년 수요집회에서 한 말이다.
<2006 오키나와 스케치>
2006, 종이에 펜, 각 15x20cm
<2019 난징 스케치>
2019, 종이에 펜, 각 21x28.5cm
<2024 소녀 생존기>
2024, 종이에 잉크, 아크릴, 각 76.7x56cm
정정엽은 위안소가 있었던 오키나와, 난징 등을 찾았고 전쟁의 상흔을 드로잉으로 남겼다. 신작 <소녀 생존기>는 오늘날 여성들의 삶에서 사라지지 않은 공포와 불안, 디지털 세계에서 더 다양해지는 폭력의 양상을 소환함으로써 일본군‘위안부’ 문제가 왜 현재사일 수밖에 없는지를 말한다.
Jung Jungyeob
<Morning Glory Prettier Than Cherry Blossoms - Sim Mija>
2020, Oil and acrylic on canvas, 140x227cm
Jung Jungyeob has dealt with the issue of Japanese military 'comfort women' through various media. <Morning Glory is Prettier than Cherry Blossoms - Sim Mija> is a painting in which Jung reinterprets a black-and-white photograph of Japanese military “comfort women” victim Sim Mija taken by Itoh Takashi. It is a scene in which Sim Mija is showing a wound on her nape during her testimony, but the artist used soft lines and colors, drew a pink moon, and sewed up the wound part to create a new elegant portrait of Sim Mija.
<Japanese Military 'Sexual Slavery' Performance 1 – 1000th Wednesday Demonstration, December 14, 2011>
2011, Photo, 41x28.5cm (frame 55.7x43.3cm)
On the day of the 1,000th Wednesday Demonstration, the artist took this photo of a performance in which she wore a Sseugaechima (Korean headgear skirt) and held a black cloth embroidered with colored threads with the testimony of a Japanese military 'comfort women' victim. The embroidered sentence, “I was 13 years old... Even if you gave me all of Japan, would my wounds get better?” is what victim Gil Won-ok said at the 2008 Wednesday Demonstration.
<2006 Okinawa Sketch>
2006, Pen on paper, 15x20cm each
<2019 Nanjing Sketch>
2019, Pen on paper, 21x28.5cm each
<2024 Girl Survival Story>
2024, Acrylic on paper, 76.7×56cm each
Jung Jungyeob visited Okinawa and Nanjing, where comfort stations were located, and drew the scars of war. By evoking the fear and anxiety that has not disappeared from women’s lives today, and the increasingly diverse forms of violence in the digital world, Jung’s new work <Girl’s Survival Story> speaks to why the issue of Japanese “comfort women” is so current.